Metoda WebQuest

Metoda WebQuest

WebQuest jest innowacyjną metodą nauczania która pozwala na efektywne wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie dydaktycznym. Jest to metoda cyfrowa zorientowana na samodzielne zdobywanie wiedzy przez ucznia, w której głównym źródłem informacji, z którym uczeń pracuje jest sieć Internet.

Metoda ta uczy przemyślanego i konstruktywnego korzystania z zasobów Internetu, od strony technicznej WebQuest jest odpowiednikiem instrukcji dla ucznia, którą opracowuje ekspert przed przystąpieniem do pracy metodą projektu. Instrukcja ta/scenariusz ma postać dokumentu HTML i jest opublikowany w sieci Internet. Dla metody WebQuest'u, ważniejsze od tego, by uczeń posiadał encyklopedyczną wiedzę, jest to, by umiał komunikować się z innymi, współpracować w grupie, negocjować, poszukiwać informacji na dany temat, selekcjonować je i opracowywać. Metoda stawia na twórcze myślenie i kreatywność ucznia. WebQuest jest innowacyjną metodą nauczania wykorzystującą naturalne zainteresowanie uczniów komputerem i Internetem, pozwala skierować je w odpowiednim kierunku i wykorzystać w procesie nauczania. Uczy przemyślanego i konstruktywnego korzystania z zasobów Internetu. Metoda ta aktywizuje ucznia, motywuje do kreatywności oraz inspiruje. Choć sama metoda opracowana została w połowie lat 90. XX wieku przez Toma Marcha oraz Berniego Dodge’a Uniwersytetu w San Diego, bardzo powoli przebija się ona do mainstreamu edukacyjnego w krajach Europy środkowej. WebQuesty są efektywniejsze w nauczaniu od tradycyjnych metod ponieważ zawierają wiele czynników motywujących do uczenia się m.in. poprzez możliwość wcielania się przez uczących w różne role co zwiększa zainteresowanie danym tematem, pozwala na jego zgłębienie i osiągnięcie trwalszych efektów w zakresie przyswajania wiedzy.